5x Collega’s werven met LEF

Ben jij verantwoordelijk voor het werven van nieuwe collega’s? Dan hoeven wij je niet te vertellen dat de arbeidsmarkt krap is. Nog nooit waren er in Nederland zoveel openstaande vacatures als op dit moment. Met als gevolg dat vacatures steeds langer openstaan, de werkdruk verder toeneemt én het werven van nieuwe collega’s steeds lastiger wordt. Ideaal voor mensen die een nieuwe baan zoeken, maar lastiger voor werkgevers. Help… jij kunt wel wat hulp gebruiken. Want hoe werf je nu nog nieuwe collega’s voor je openstaande vacatures?

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat kandidaten steeds kritischer worden als het gaat om hun ideale werkgever. Hoog tijd om jezelf als werkgever te onderscheiden én je sollicitatieprocedure onder de loep te nemen. Lees in deze blog hoe jij de beste kandidaten werft én binnenhoudt. 

Tip 1: Gooi het traditionele werven overboord

Hoe moeilijk maak je het sollicitanten om bij jou te solliciteren? Welke gegevens moeten kandidaten achterlaten zodat ze kunnen solliciteren? Is dit enkel hun naam of misschien al zijn of haar adresgegevens? Hallo, privacy! Waarom zou je meteen het adres van een sollicitant nodig hebben bij een motivatiebrief of een videopitch. In sommige gevallen moet je echt je best doen om überhaupt te kunnen solliciteren terwijl je nog geen idee hebt of het bedrijf wel echt een match is. Waste of time voor beide partijen, want je zou maar tien brieven moeten schrijven of doorlezen. 

Daarom adviseren wij bij LEF ook om de drempel zo laag mogelijk te maken. Het positieve hieraan is dat je outside the box kunt gaan denken. Zo hebben wij bij LEF het afgelopen jaar geëxperimenteerd met open-hiring, oftewel solliciteren zonder cv. Bij LEF zijn we groot voorstander van het curriculum future (cf). Met dit document leg je de focus op de toekomst van een sollicitant in plaats van het verleden. Dit maakt het mogelijk om tijdens een sollicitatiegesprek al de diepte in te gaan over dromen, doelen én ambities van zowel de potentiële nieuwe collega als werkgever. Door een brug te slaan tussen het cf en open-hiring wordt het mogelijk om te solliciteren zonder cv. 

Tip 2: Wees onderscheidend

Een marktconform salaris, gezellige collega’s, goede arbeidsvoorwaarden én voldoende vakantiedagen: die kennen we ondertussen allemaal wel. Dit moet origineler! Vertel eens aan de kandidaat wat jouw bedrijf nu écht uniek maakt. Wees onderscheidend en prikkel kandidaten op andere manieren dan (alleen) met salaris. Wat dacht je van opleidingsmogelijkheden, flexibel werken of een bepaalde werksfeer?

Tot slot… show, don’t tell. Laat sollicitanten bijvoorbeeld door een gave video zien hoe het er binnen jouw bedrijf écht aan toe gaat of organiseer een meeloopdag. Door werknemers aan het woord te laten kun je jouw bedrijf meer persoonlijkheid geven. Deze collega kan een reëel beeld geven van jouw bedrijf, de sfeer op de werkvloer en de werkzaamheden.   

Tip 3: Zorg dat je goed zichtbaar bent op social media 

Bedenk natuurlijk wel eerst wie je doelgroep is en op welk platform deze zich bevindt. Het overgrote deel van de posts op social media heeft het over uitdagende werkomgevingen, een goede werkprivébalans en ga zo maar door. Dus zorg ook hier dat je een goed verhaal hebt en dat mensen je bedrijf gaan leren kennen. Want als ze je niet kennen, kunnen ze ook niet voor je kiezen. Laat ze daarom weten wat je ze te bieden hebt. Het opbouwen van een goede online zichtbaarheid kan maanden duren, bereid je hier dus op voor. 

Tip 4: Ga voor referral recruitment en stimuleer je eigen collega’s 

Er zijn natuurlijk talloze manieren om nieuwe collega’s te werven via jobboards, vacaturesites en social media. Toch wijst onderzoek juist uit dat de beste mensen worden aangeleverd door referral recruitment. Dit betekent letterlijk dat je collega’s zelf nieuwe collega’s laat aandragen (soms zelfs voor een dikke bonus). Als recruitmentspecialisten zijn wij wel bekend met het inzetten van ons eigen netwerk, maar referral recruitment geeft alle collega’s de kans om hun netwerk in te zetten om nieuwe collega’s te werven. Daarnaast mag de kracht van eigen werknemers niet onderschat worden, want zij zijn de beste ambassadeurs van jouw bedrijf. Wie weet er immers beter wat er reilt en zeilt binnen een bedrijf dan de mensen die er zelf werken. 

Tip 5: Laat LEF Recruitment het voor je doen! 

Online werving en selectie vraagt om een weloverwogen aanpak. Veel bedrijven maken zich hier te makkelijk vanaf en missen hierdoor de kans om nieuwe collega’s aan te trekken. Wil jij deze processen liever uit handen geven én samen met LEF op zoek naar nieuw talent? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden. De werkzaamheden van onze recruiters lopen uiteen van het werven van talent, het opzetten en bedenken van wervingscampagnes, cf’s, cv’s beoordelen, sollicitanten bellen, kandidaten spreken, assessments afnemen, de selectieprocedures in goede banen leiden én nog véél meer!  

Facebook
Email
LinkedIn